tiistaina, tammikuuta 05, 2010

Painajainen kauppakeskuksessa ynnä muuta autoasiaa

Maailmassa on monia inhottavia asioita ja tänään taas löysin yhden, jota en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan. Olin tullut Duoon ostoksille, Fusionilla tietysti, autosta täytyy ottaa kaikki hyöty irti ja ostaa kaikkea painavaa ja epämieluista kannettavaa silloin kun auto on käytössä. Olin tehnyt ostoksia, kun alkaa ohimossa paukuttaa. Migreeninperkele se siellä.
Lääkkeet kotona, Fusion parkkipaikalla, painavia ostoksia korissa, loppiaisaaton ruuhka kaupassa, vielä olisi paljon hoidettavaa ja kannettavaa ja minulta on palamassa hermot ihan justiinsa!

No, onneksi migreeni armahti eikä hyökännyt päälle kaikessa kauheudessaan vaan hellitti hieman. Sain ainakin melkein kaikki asiat ostettua ja hoidettua mitä pitikin. Ja se mikä unohtui, voitaneen hoitaa torstainakin. Huomennahan kaupat ovat kiinni. Itse asiassa vähän sen takia minä hoidinkin kauppa-asiat tänään yksikseni, DI on työasioissa Helsingissä ja ei ole mitään tietoa, mihin aikaan hän sieltä takaisin tulee ja huomenna tosiaan loppiainen = kaupat kiinni, joten ei paljon vaihtoehtoja jäänyt. Sujuuhan se minultakin, ainakin jos on tarkka kauppalista.

DI todellakin lähti urheasti tänä aamuna Helsinkiin junalla. Liikenne on kuitenkin tainnut aika pitkälle normalisoitua Helsingin päässäkin huolimatta siitä karanneiden vaunujen aiheuttamasta katastrofista. Varmuuden varalta sanoin DI:lle, että jos jotain kautta kuuluu huolestuttavia uutisia, niin auto on parkkipaikalla ja avaimet eteisen pöydällä. DI kiitti, mutta sanoi, että hän ei todellakaan lähde sompailemaan autolla Helsinkiin. Junalla siis, meni syteen tai saveen.

Fusionista vielä sen verran täytyy sanoa, tai oikeammin kehua, että se on minusta aika kiva auto ajaa. No, tosiasiahan tietysti on se, että lukuunottamatta autokoulun pikku-Volvoja, en ole käytännössä muita autoja ikinä ajanutkaan. Silti se tuntuu vain niin helpolta. Lyhyt nokka ja perä helpottavat sen pyörittelyä ahtaammissakin paikoissa, vaikka yritän kyllä välttää ainakin toistaiseksi niitä kaikkein ruuhkaisimpia sumppuja. Ei ne auton mitat vielä niin hyvin hallinnassa ole, että uskaltaisin lähteä sitä survomaan kolmen tuuman toleranssilla mitoitettuun parkkiruutuun.
Ja kytkimen helppoudestahan olen paasannut joka kerta kun suuni avaan. Edelleen, kokemustahan muista ei ole. Mielestäni Fusionin kytkin ei ole yhtään sen vaikeampi kuin autokoulun autojenkaan, vaikka aina siitä paasataan että diesel (autokoululla) on niin paljon helpompi kuin bensakone (Fusion). Täytyy sanoa, että en minä niissä kyllä eroa juuri ole huomannut. Voi olla, että Fusion on vähän nirsompi, mutta ihan oikeasti vain todella vähän.
Aina kun on kytkimistä puhe, sisko muistaa joka kerta mainita entisen avomiehensä Bemarin, jolla hänkin ajoi kortin saatuaan. Siinä autossa siskon sanojen mukaan oli aivan vittupää-kytkin. Ei kuulemma tarvinnut kuin ajatella kytkimen nostamista, kun auto jo sammui...
Fusionissa on se hyvä puoli, että se lähtee kakkosella liikkeelle vielä melko tavalla pysähdyksistäkin. Esimerkiksi risteyksiin ajan melkein aina kakkosella ja vaihdan sitten vasta ykkösen, jos todella joudun pysähtymään ihan selvästi. Tämän takia silloin harjoitteluajotunnilla onnistuin sammuttamaan Volvon pari kertaa, koska sepäs ei lähtenytkään kakkosella liikkeelle!

Täytyy nyt paasata tuosta ajamisesta vielä, kun tässä nyt taas on tullut vähän tuota autoa pyöriteltyä. Nimittäin ylinopeus ja sen ajaminen, varsinkin maanteillä. Jos nimittäin ajaa pitkin maantietä sallittua nopeutta, ei yleensä mene kauaa kun peräluukussa on kiinni joku, joka haluaisi ajaa kovempaa. Näin käy aina, jos nyt vain sattuu olemaan muitakin liikkeellä kuin vain minä. Liikennevirta tuntuu kulkevan aina sen 10 km/h kovempaa kuin mikä olisi sallittu nopeus! Jos et halua jäädä jalkoihin, ajat sitä myös itse. Ei se tietysti siinä vaiheessa auta kun poliisisetä tai -täti raapustelee ylinopeussakkoa.
Fusionin kanssa ei pitäisi olla edes sitä ongelmaa, että nopeusmittari näyttäisi puuta heinää. Mitä on noita nopeusnäyttöjä tutkailtu, Fusionin mittari on aika tarkka, se näyttää ehkä 2-3 km/h alakanttiin. Tämän tiedostaen yritän pitää mittarin neulan vähän siinä numeron yläpuolella.
Tietyllä tapaa ottaa päähän. Kuitenkin haluaisin ajaa rajoitusten mukaan ja se nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, ei pienin sallittu nopeus, mutta toisaalta sitten taas ei millään haluaisi jäädä jalkoihin ja muun liikenteen tulpaksi, josta puolestaan aiheutuisi vaaratilanteita, kun lähdetään ohittelemaan holtittomasti. Mitä tässä voi tehdä? Muuta kuin parkua blogissaan maailman vääryyttä?

No juu, en minä itsekään ole täysin vapaa moisesta synnistä. Varsinkin hyvällä kelillä ja tutulla tiellä nopeus helposti nousee vähän yläkanttiin. Toisaalta itsellä ei tuo nopeuden pitäminen tasaisena ole vielä mitenkään automaattista ja varsinkin jos sattuu olemaan jotain jännittävää menossa liikenteessä, niin sitä äkkiä ei huomaakaan vilkuilla sitä mittaria. Sitten jossain vaiheessa huomaa, että hupsista, nyt menee liian lujaa. Tai vastavuoroisesti nopeus on pudonnut, että ehkä se keskiarvo on suunnilleen rajoitusten rajoissa...
Mutta jos maantiellä tulee vastaan perä edellä joku tasan rajoitusten mukaan ajava, muistutan itseäni ensinnäkin nopeusrajoituksista, toiseksi siitä, että tämä minulle niin tuttu tie voi olla toiselle uppo-outo ja kolmanneksi myös siitä, että se toinen kuski saattaa olla vielä tumpelompi ja epävarmempi ratin takana kuin minä (siihen tarvitaan kyllä jo aika paljon). Niin että jätän kunnon välin ja nostan omaa kaasujalkaani enkä suinkaan aja toisen takapuskuriin kiinni hiillostamaan. Arvostaisin tätä suuresti, jos minulle tehtäisiin samoin ja aina joku hyvän mielen kuski niin tekeekin. Kiitos.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

No,Fusionhan on melko uusi auto,joten kytkin on kunnossa.Ainakin luulen niin sun kertomusten perusteella.Mulla aikoinaan oli parikin Fiestaa kuten varmaan muista ja sitten se "sorsa".Kaikki ne oli vanhoja autoja,joten kytkimetkin oli vanhoja,"löysiä",jos nyt niin voi sanoa.Se keltainen Fiesta niistä oli kaikkein parhaimmassa kunnossa,ainakin mun mielestäni.Mutta siitähän tuli sitten "rusina" niinkuin muistat.No se ruskea Fiesta,siinä oli niin "löysä" kytkin ,että jalkaa piti nostaa kytkimeltä mun mielestäni tosi paljon ennenkuin tapahtui mitään.Mutta siihenkin opin vaikka en nyt niin hyvä sompailija ole koskaan ollutkaan.

-MUR-MUR-