maanantaina, maaliskuuta 15, 2010

FB koettelee pumppua

Facebook aiheutti eilisiltana ylimääräisiä sydämenlyöntejä.
Facebookhan ehdottelee pääsivulla kaikennäköistä: on ryhmiä joihin joku kaveri on liittynyt, on asioita tai ihmisiä joiden fani joku kaveri on, on ihmisiä jotka saatan tuntea jollain perusteella. Yleensä noita "you might know"-ihmisiä listataan sen perusteella, että meillä on yksi tai useampia yhteisiä kavereita FB:ssä tai samoja firmoja työhistoriassa tms.

Mutta eilen tuli kyllä sellainen isku palleaan, etten usko sitä ihan todeksi vieläkään. Yhtäkkiä minulle tarjottiin kaveriksi ihmistä, jonka kanssa olen vaihtanut muutamia sähköposteja yli 3 vuotta sitten ja jonka olen tavannut pari kertaa. Jonka kanssa minulla ei ole yhtään yhteistä FB-tuttua. Joka ei kuulu samoihin ryhmiin kuin jotkut kaverini eikä fanitakaan samoja asioita. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että asumme molemmat Tampereella, kuten noin muutama kymmenen tuhatta FB-jäsentä muutenkin.

Olin todellakin pudota tuoliltani. Miten, siis MITEN minut pystytään yhdistämään tähän ihmiseen?! Miten FB voi tietää minusta asioita, joita ei minun ja asianomaisen henkilön lisäksi tiedä kukaan muu?
Juu, FB:ssä on toiminto, jonka avulla se voisi käydä kaivelemassa esimerkiksi Gmailin kontakteja ja etsiä sieltä ihmisiä, jotka voisi FB:ssä lisätä kaveriksi. En ole antanut kuitenkaan missään vaiheessa Gmailini salasanaa FB:hen, joten sekään ei toimi.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että tämä ihminen on antanut FB:n kaverienetsintäsysteemin kaivaa läpi sähköpostikontaktinsa (toimiiko sellainen luukku.comissa tai city.fi:n sähköpostissa?) ja sen perusteella se on osannut päätellä, että saatamme tuntea toisemme, kun lähettelimme posteja kolme vuotta sitten. Mutta silti... On tässä vähän sellainen isoveli valvoo-fiilis.

2 kommenttia:

Susanna kirjoitti...

noi on hämmentäviä hetkiä... Voihan se olla että tämä henkilö on hakenut sua nimellä, ja se aiheuttaa jonkun pingin jossain että häntä sitten ehdotetaan ystäväksi. FB:ssä on paljon pelottavia juttuja, ja oikeasti ihmisistä pystyy päättelemään vaikka mitä vain kaverilistaa katsomalla...

Anu kirjoitti...

Facebook on karmea paikka. Minua alkaa ahdistamaan ja pelottamaan siellä enemmän kuin missään muualla. Olen ollut siellä kirjautuneena muutaman päivän aikoinaan ja ne riittivät minulle.