keskiviikkona, maaliskuuta 31, 2010

Sirpaleita

Poikkesin tänään Duossa kaupassa. Siellä minut bongasi heti jonkin elintarvikekyselyn tekijä kysyen, olisiko minulla aikaa vastailla kuluttajakyselyyn. Uhkasi siihen kuluvan puoli tuntia, mutta mihinkäs minulla kiire oli, joten päätin osallistua. Siinä kyseltiin kaikenlaista leikkeletuotteista, lähinnä semmoisista mitä leivän päälle laitetaan.
Muuten ihan jees, mutta kun minä olen varsinkin valmistajista ja tuotemerkeistä ihan pihalla! En minä osaa sanoa yhtäkkiä, minkä valmistajan tekemää on suosikkileikkeleeni, tunnistan paketin kyllä hyllystä, mutta valmistajan nimeä en saa päähäni kirveelläkään. Lisäksi tilannetta vaikeuttaa se, että DI ostaa osan leikkeleistä (enkä minä niidenkään valmistajia katso) ja osa ostetaan Kauppahallista irtotavarana, jolloin valmistajan nimestä ei ole sitäkään haisua. Olen melkein täysin sokea millekään tavaramerkeille tai valmistajien logoille, niin että minun kohdallani minkäänlainen brändimainonta on ihan hukkaanheitettyä vaivaa.

----
Leikkelepuolelta uusin uutinen, minkä olen huomannut onkin se, että Snelmann markkinoi tuotteitaan nykyisin natrium-glutamaatittomina. Eräissä blogeissa natrium-glutamaattiin (E621, arominvahvenne) suhtaudutaan kuin pernaruttobakteeriin, jonka syytä on kaikki allergiasta ja migreenistä syöpiin ja ilmastonmuutokseen.
Itse en ole vielä nähnyt missään sellaisia todisteita, joiden perusteella voisin uskoa E621:stä erityisen vaaralliseksi, mutta en minä silti suuremmin pidäkään siitä ajatuksesta, että sitä käytetään niin monissa elintarvikkeissa. Sen käyttö on kuitenkin huijausta, E621:n avulla saadaan ei-miltään-maistuvasta tuotteesta maistuvaa. Jos se ei ole fuskaamista, niin mikä sitten on.
Ja voin sanoa, että Snelmannin leikkeleet eivät ainakaan makunsa puolesta yhtään häviä muille vastaaville, joten onko E621:n lisääminen lopulta turhaa?

----
Pääsiäinenkin on tulossa ja olemme lähdössä porukalla käymään leijonan mailla Ruokolahdella, äitiä moikkaamassa. Kun nyt kerran on vähän enemmän noita päiviä, niin on jotain järkeä ajaakin sinne asti. Fusion tulee olemaan piukassa ihmisiä, mukaan on tulossa kuitenkin täysi kuorma, josta vain yksi on lapsi. Noo, luultavasti en luovuta auton avainta muille kuin tilapäisesti, joten minua ei ahtaus haittaa. Tosin mietiskelin, että jos maanantaina tullaan takaisin ja minun täytyy ajaa silloin vielä sitten Tampereelle, luullakseni yksin, niin paluumatkalla saattaa muutkin päästä rattiin.
Pääsiäiseksi on toistaiseksi luvattu kohtuullisen kivoja ilmoja, vesisadetta tosin, mutta lämpötila on päivisin turvallisesti plussan puolella. Öisin sen sijaan saattaa pakastaa vielä vähän, joten kovin aikaisin aamulla tai myöhään illalla ei liene hyvä olla liikenteessä.
Fusion kävi huollossa maanantaina ja siihen vaihdettiin kaiken muun lisäksi myös pyyhkijän sulat, joten ei haittaisi vaikka vettä tulisikin. Hyvin nimittäin pyyhkii!

----
Venäjän tentti oli viime viikolla ja eilen saimme kokeet takaisin. Se meni oikeastaan niin hyvin kuin uskalsin toivoakin, vain muutamia pikkuvirheitä oikeastaan. Viitonen putkahti kurssista, joten ihan tyytyväinen saan olla. Mietin jo vakavissani, jos jatkaisin jatkokurssilla ensi vuonna.

Ei kommentteja: