lauantaina, heinäkuuta 03, 2010

Mainosten uhri

En yleensä katso tv:tä juuri lainkaan, mutta jotenkin viime aikoina on tullut katsottua vähän enemmän. Tai sitten muuten vain olen osunut tulilinjalle mainoskatkojen aikana. Elin pitkän aikaa ihan auvoisessa tietämättömyydessä, mutta jotenkin nyt nuo mainokset hyökkäävät silmille ja tajuntaan kuin yleinen syyttäjä. Eikä suinkaan missään positiivisessa mielessä.

Tällä hetkellä telkkarissa pyörivistä mainoksista ehkä eniten ärsyttää joku asianpesuaineen mainos, jossa astiat puhuvat tiskikoneessa ennen tiskaamisen alkua (sic) ja pikkukuppi on pettynyt kun sen päälle pannaan joku toinen astia, joka, miten upeaa, tulee puhtaaksi vaikka alla onkin toinen kippo. Siis oikeasti, astianpesuaineita ostavat pääasiassa aikuiset ja heille on tehty näin lapsellinen mainos! Idiootteinako mainostajat pitävät asiakkaitaan, vai missä on vika?

Puhumattakan siitä Actimelia suosittelevasta ravitsemusterapeutista. Voi olla että Actimel parantaa joidenkin vastustuskykyä, mutta minulla se vain sekoittaa mahan eikä vähennä flunssia tippaakaan. Eikä minulla ole laktoosi-intoleranssia, että ripuloisin sen takia.
Tai just äsken telkkarista kuulunut mainos siitä, kuinka on kehitetty ruisleipä, joka on ihan kuin vaalea leipä. Mitä järkeä? Jos haluaa ruisleipää, ostaa varmaankin ruisleipää. Tai jos haluaa vaaleata leipää, haluaa ehkä sitä vaaleata leipää eikä ruisleipää, joka on kuin vaaleata leipää.
Entäs sitten tämä GB-kermajäätelön mainos, jossa lehmät saavat tarpeeksi ruohosta ja lähtevät metsään syömään marjoja ja sitten maidosta tulee punaista, josta tehdään marjajäätelöä. Oi hemmetti, mitä tuubaa! Niistä Vitalinea-naisista en halua edes puhua tai siitä mainoksesta, jossa jääkaapissa ammui lehmä, kun oli niin hyvää jogurttia. Minulle kasvaa näppylöitä.
Puhumattakaan niistä kymmenistä ja sadoista närästyslääkemainoksista. Jos kahvi tai grilliherkut närästää, olisikohan syytä jättää kahvi tai grilliherkut pois tai ainakin vähemmälle eikä suinkaan nappailla rennieitä pitkin päivää? Ja kaikki kosmetiikkamainokset, jossa luvataan asioita, jotka on saatu aikaiseksi lähinnä Photoshopilla.

Suurin osa mainoksista on typeriä, ärsyttäviä tai naurettavia, vain harva mainos on edes hauska. Fiksuja mainoksia en muista nähneeni pitkään aikaan. Kai niillä tyhmillä mainoksilla sitten jotain saavutetaan, kun niitä noin ahkerasti tehdään. Eivät kai kaikki mainosihmiset voi olla idiootteja, eiväthän?

Päätin joskus aikoja sitten, että jos näen jossain ärsyttävän mainoksen, yritän painaa tuotteen mieleeni ja ehdottomasti olla ostamatta sitä itselleni. Hyvä periaate, mutta siinä on vain yksi ongelma: en voisi ostaa oikeastaan mitään ikinä. Niin kuin kävi kännykkäoperaattorin kanssa. Olin päättänyt jo aikoja sitten, että ainakaan Saunalahtea en ota ikinä. Sen "mistä näitä senttejä tulee"-mainokset ottavat niin pahasti kupoliin. Tosin Elisankin mainokset ovat yhtä tuskaa, DNA:sta nyt puhumattakaan. Eikä Sonera ("juuri sellainen liittymä kuin sinä haluat" = ei maksuja, rajattomat puhelut ja datat, en valitettavasti onnistunut saamaan tällaista liittymää vaikka juuri sen olisin halunnutkin) tai Tele Finlandkaan voi kovin älykkäillä mainoksilla kehuskella, joten en oikeastaan voisi ottaa mitään.
Jokin liittymä kuitenkin on pakko olla ja vaihdoin Sonerani Saunalahteen kun vaihdoin puhelinta. Ihan hyvä, edullinen ja kuuluu Nukarilla, mutta kyllä joka kerta hävettää kun näkee telkkarista näitä sentti-mainoksia. Jonain kauniina päivänä kyllä menen vielä vaihtamaan sen johonkin muuhun. Ei niitä mainoksia kestä vanha vihtahousukaan tietäen, että on vielä itse asiakas.
Ja täytyy sen verran reklamoida Saunalahden suuntaan, että senttiäkään ei ole sieltä tänne herunut, mainoksista huolimatta. Kyllä Saunis on joka kuukausi pitänyt itsensä saamapuolella rahojen suhteen...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Samalla linjalla täälläkin. Sattuneesta syystä telkkaria on tullut katsottua hyvin vähän viime aikoina. Silloin harvoin kun katson, mainokset pistää silmään. Erityisesti se lehmät-syö-marjoja-ja-niin-saadaan-marjajäätelöä-mainos jäi mieleen. Ihan naurettava! Hitusen on mainosmiehet menneet metsään, pysyisivät edes jotenkin totuudessa... Kosmetiikkamainokset on yhtä tyhjän kanssa, paitsi ehkä Vichyn, jonka lehtimainoksissa mallin ihohuokoset näkyy eivätkä ole photoshopattu piiloon, wau!

-Rättis