tiistaina, toukokuuta 24, 2011

Täydellinen kuski!

Eilen oli autokoulun kakkosvaiheen arvioivan ajon osio. Kävin suorittamassa sen Hyvinkäällä, sieltä sen oli saanut edullisemmin kuin paikallisesta (jossa kylläkin kävin ajamassa sen pimeänajon). Eilisen ohjelmaan kuului vuorovaikutuskoe ja sitten taloudellisen/turvallisen/ennakoivan ajon harjoittelu.
Vuorovaikutuskokeen mukaan olen pääasiassa sosiaalinen ja joustava sekä arka ja epävarma kuljettaja, vain vähän dominoiva enkä lainkaan aggressiivinen. Ajotuntien jälkeen opettaja kyllä piirsi sen aran ja epävarman kohdalle ison kysymysmerkin, ei minun ajamiseni nyt niin arkaa tai epävarmaa kuulemma ollut. Siinä kokeessa oli tiettyjä epätarkkuustekijöitä, koska monessa kohdassa olisi ollut useampi kuin yksi minulle sopiva vastausvaihtoehto.

Ajo-osiossa ajettiin autokoulun autolla tietty lenkki, ensin noin kylmiltään, sen jälkeen opettaja kertoi, mikä oli hyvää ja mikä vaatisi parantamista ja sitten lähdettiin uusien oppien kanssa kiertämään sama lenkki uudelleen.
Olin tietysti pökertyä heti ensimmäisenä sen autokoulun auton takia, kun enhän minä hyvänen aika ole ajanut kahteen vuoteen muuta kuin Fusionia! Sitten joudun kolmossarjalaisen Bemarin rattiin. Se on matala, sieltä ei näe, tuntuu kuin persus viistäisi maata. Vilkku oli ihan outo, jarru oli tosi nopea ottamaan kiinni, tehoja taisi olla myös Fusionia enemmän, pakki oli väärässä paikassa, nokkaa on vaikka muille jakaa ja niin on perääkin ja mitä kaikkea. Mutta hei, se ei sammunut kertaakaan tahattomasti! Ja muutenkin selviydyin jopa ekasta kierroksesta aivan kunnialla, vaikka se Bemari olikin Fusionia selkeästi äksympi.

Parasta ajamisessani on kuulemma turvallisuus. Turvaväliä löytyy, ennakointi onnistuu, muiden liikkujien huomioonottaminen ja niin edelleen. Se ei sinänsä ole yllätys eikä uutinen minulle itselleni.
Taloudellisuudesta löytyi parannettavaa, mutta se taas korjautui sillä, että opettaja kertoi autosta mm. sellaisia asioita, että siinä on ihan oikeasti kuudes vaihde (minä olin äimistellyt sitä pakin paikkaa vaihdekaaviossa vain enkä ollenkaan huomannut että myös kutonen löytyy) ja uudessa autossa on myös sellainen hienous, että kun jättää vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen, se sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloissa. Moottori käynnistyy uudestaan kun painaa kytkimen pohjaan. Kun sitten toisella kierroksella osasin käyttää näitä tällaisia kikkoja, niin tietysti kulutuslukemat tipahtivat ihan selkeästi. Sisänsä tietysti hölmöä, koska eihän Fusionissa tuollaisia hienouksia ole...

Paljon parannettavaa ei siis jäänyt. Otsikko on tietysti rankkaa liioittelua, mutta ihan hyvällä mallilla ollaan siis.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

HYVÄ IPPA!!!

Anonyymi kirjoitti...

Arvasit varmaan, kuka oli edellinen.
-MUR-MUR-

Anonyymi kirjoitti...

Vaihtoehtoja olis ehkä 3 ensimmäisen huudahduksen kirjoittajalle...

-Ranskan rättis

Anonyymi kirjoitti...

No -MUR-MUR-:han se eka kommentoija oli,tietty!
-MUR-MUR-