perjantaina, kesäkuuta 24, 2011

"Nörttinainen, mikä se on?" "Minä..."

Juhannusta ollaan taas viettämässä täällä Modeemin setäporukan kanssa Kangasalan korvessa grillaillen ja rantasaunakin on lämpenemässä. Muutoksena aiempiin vuosiin, talon isäntä seurustelee ja luonnollisesti tyttöystävä on täällä myös kavereineen. Miten poikkeuksellista, minä en siis ole ainoa nainen.

No mikäpä siinä. Istuskelin terassilla, miehet olivat siinä vieressä grilliä vahtimassa ja puhuivat tietotekniikasta. Tämä tyttökaveri istui toisella puolella pöytää ja minä lueskelin kirjaa. Yritti raukka jonkinlaista kontaktia meikäläiseen, mutta täysin väärällä lausahduksella:
- Ymmärtsä mitään tosta koodikielestä?

Jos ne miehet puhuvat iPhonesta ja sen oletettavasti olemattomasta ipv6-tuesta, niin totta hemmetissä olen ihan kartalla. Koska yritän olla suht rehellinen ihminen, oli minun pakko vastata, että kyllä minä tuosta tajuan itse asiassa aika paljonkin... Se siitä.

Myöhemmin tämä isännän tyttöystävä kysyi, että olenko minäkin tietotekniikka-alalla. Pakkohan siihen oli myöntävästi vastata, joten sekin juttu jäi sitten siihen.

Sitten alkoivat muut naispuoliset puuhata saunaan menoa. Tätä minä olin pelännytkin, kohta ne ajavat minutkin samaan saunaan niiden naisten kanssa! Yksi mikä on rasittavaa, on naistensauna. Ensinnäkin siellä ei saa olla kauaa, koska miestenkin pitää päästä. Löylyä ei saa heittää kunnolla tai lainkaan ja jos humalaisten miesten jutut eivät ole sen porukan kuskin mielestä kovin järkeviä, niin ei ole humalaisten naistenkaan! Suomeksi: vanha vihtahousu saattaisi niitä jaksaa, mutten minä. Ja muutenkin, niin monta kertaa olen avannut suuni väärässä paikassa väärästä asiasta, että naiset katsovat pitkään. Pakko se kai on tunnustaa, etten oikein osaa olla naisten kanssa. Tai riippuu tietysti naisista, muutaman kaverin kanssa tulen toimeen oikeinkin hyvin. Kas kummaa, että molemmat ovat kyllä nörteiksi luettavissa...

Mikä siis neuvoksi? Nainen joka haluaa välttämättä miesten saunaan? No yrittääkö se iskeä miehiä sieltä vai mitä varten sinne alastomien äijien kanssa sitten samaan aikaan haluaa? Ja halveksiiko se nyt sitten naisia kun saunaseura ei kelpaa? Yritän jo katsoa DI:tä rukoilevasti, että pelastaisi minut jollain konstilla tästä tilanteesta, mutta ehkä olisi kannattanut ottaa aurinkolasit pois. Onneksi saatoin vedota siihen, että olen ihan täynnä enkä jaksa nyt juuri lähteä saunaan ja uiminen ei olisi maha täynnä mitenkään terveellistä, päinvastoin. Niin että kiitos kutsusta, mutta katson sitä saunomista vähän myöhemmin, jos sopii... Huh!

Ja sitä paitsi noista miehistä suurin osa on selvin päin, koska pihassa on autoa kuin pipoa. Että minä äänestän miesten vuoroa.

3 kommenttia:

Sädeseitikki kirjoitti...

Kerrankin joku on samalla aaltopituudella sauna-asian kanssa. Aina voi olla joku henkilökohtainen syy, tai ihan vaan että ei huvita lähteä akkojen kanssa saunaan. Itseä ei huvita, puolituttujen kanssa lähteä setvimään paljaan kroppani arpia saunaan. Mutta, aina sama haloo siitä nousee. Mikset lähde, ei meidän kans tarvii hävetä, yms. jänkynjänkyn.
Tästä syystä kai olen jäänyt tietyissä piireissä ulkopuoliseksi. Ja myöskin siitä syystä että todellakin tiedän niistä "miesten asioista" enemmän kuin keskivertonainen, mutta ilmeisesti ei ole sopivaa tuoda sitä tietyissä piireissä julki...saa oudon ja ylpeän leiman otsaansa.

Annina kirjoitti...

Musta toi miesten tai naisten erottelu tuntuu kaikin tavoin jotenkin vanhanaikaiselta ja kliseiseltä. Kyse on kai enemmänkin eri intresseistä kuin sukupuoleen liittyvistä jutuista. Olen kiinnostunut tekniikasta, mutta en jalkapallosta, josta poikaystäväni puhuu usein hyvän ystäväni (naisfutari) kanssa. Ehkä kiinnostumalla tämän keskustelua yrittäneen naisen kiinnostuksenkohteista, olisit voinut löytää mielenkiintoista jutunjuurta ja viettää paremman illan. Yksisanaisella murahtelulla tuskin pärjää missään keskustelussa, olivat keskustelukumppanit sitten naisia tai miehiä.

Sirpale kirjoitti...

Voi ei, ei minun illassani mitään vikaa ollut! Niin kauan kuin pääsin sinne miesten saunaan (ei nekään pelkästä atk:sta puhu koko aikaa).