maanantaina, toukokuuta 21, 2012

Alkoholimainonta - turhaako?

Turun Sanomat uutisoi tänään, että kyselyn mukaan alkoholimainonta ei vaikuta juomisen määrään. Suomalaisista tai ainakin vastanneista 93% on kuulemma sitä mieltä, että mainonnan rajoittaminen ei vaikuttaisi heidän juomiseen vaan syyt ovat asenteissa ja kulttuurissa.

Eihän tuossa ole taas mitään järkeä. En löytänyt tähän hätään mistään tietoa siitä, miten paljon alkoholia valmistavat yritykset käyttävät rahaa vuosittain tuotteidensa mainontaan, mutta kun katseli esimerkiksi Karjalan näkyvyyttä jääkiekon mm-turnauksen yhteydessä ja alkoholimainontaa ja sen laajuutta noin muuten, niin ei siinä ihan pikkurahoista puhuta. Tuon kyselyn tuloksen perusteella se on ihan hukkaan heitettyä rahaa, kun ei mainonta ihmisten mielestä vaikuta lisäävästi alkoholin käyttöön. Miljoonia ja taas miljoonia kankkulan kaivoon! Ovatpa alkoholiyritykset tyhmiä.

Vai haluavatko ihmiset vain esittää kyselyissä, että kyllä heillä on alkoholinkäyttö hallussa ja he ovat oman itsensä herroja, joita ei voi ohjailla mielikuva- tai muullakaan mainonnalla, vaikka totuus olisikin kovasti toinen? Onhan se tietysti vaikeata myöntää, että mainonta vaikuttaa, että vakuuttavat kuvat ja iskevät tekstit vievät kuin pässiä narussa kohti baaritiskiä, jossa ehkä kokeillaan sitä uutta trendisiideriä, josta oli se kiva mainospätkä telkussa. Silloinhan sitä tulisi myöntäneeksi samalla, ettei oikeasti ole paljon sitä pässiä älykkäämpi.

Väitänkin siis, että mainonta vaikuttaa aikuisiin, vaikkeivät he sitä tunnusta tai ehkä jopa eivät tiedosta. Enkä minä ole tämän yläpuolella, vaikka alkoholia en juokaan. Muidenkin tuotteiden mainokset jäävät mieleen, joten yleensä myös tuote jää mieleen ja siihen tulee kaupassa ehkä haksahdettua. Yhtä pässi olen siis kuin kaikki muutkin ja mainostoimistojen kassaan kilisee lisää rahaa. Mainonta kannattaa aina. Sitten kun vielä ajattelee, miten alkoholimainonta vaikuttaa lapsiin, jotka eivät osaa olla sitäkään vähää kriittisiä kuin aikuiset, niin huh. Ja päälle vielä kulttuurirasitukset, omasta kokemuksesta tiedän, että vaatii joskus todella paljon pokkaa olla porukasta ainoa, joka ei juo itseään helikopterikänniin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Eikös mainonta lisää kustannuksia alkoholin valmistajalle ja sehän nostaa viinan hintaa. Ei sillä, että sitä ainetta niin hinkuisin, on se sitten halpaa tai kallista.
-MUR-MUR-