keskiviikkona, toukokuuta 02, 2012

Fordeista ja Fusioneista

Viikonloppuna sitten oli Helsingin messukeskuksessa varsinainen messuviikonloppu: Model Expo, Pet Expo, lapsimessut ja kädentaitomessut. Minä tietysti kävin siellä katsomassa mitä kiinnostavaa löytyy. Ei ihan hirveästi, lemmikkipuolella oli sunnuntai-iltapäivään mennessä kai myyty jo suurin osa hamsteri- tai muiden pieneläinten tarvikkeista ja mukaan tarttui vain hamsterinruokaa paria uutta merkkiä. Pienoismallipuolelta haeskelin hevosfiguureja, mutta eipä tullut vastaan. Lapsimessuilla tähtäimessä oli Fordin standi.

No, esillä luonnollisesti oli Fordin perhekalustoa, uusi Grand C-Max tai mikä se nyt oli ja farmari-Focus. Ihan liian isoa, mutta nappasin esittelijää hihasta kiinni ja kyselin siitä uudesta B-Maxista, jka tulee Fusionia korvaamaan. Ikävä kyllä, se tulee vasta loppukesästä tai alkusyksystä Suomeen eikä Fordin ihmisilläkään ollut sen parempaa tietoa mallista. Tuli puheeksi myös Fusion ja se, että Fusion on kadonnut kaikessa hiljaisuudessa Fordin sivuilta. Esittelijät eivät olleet tästä lainkaan tietoisia ja ihmettelivät itsekin. Tarkemmin omia kansioitaan selatessa he myös huomasivat, että Fusion puuttuu myös sieltä. Jätin yhteystietoni ja he lupasivat selvittää Fusionin kohtalon. Sain heti maanantaina sähköpostia, että Fusionin valmistus loppuu kesäkuussa ja uusia ei saa enää tilattua.

Nyt sopii todellakin toivoa, että se B-Max on kelvollinen. Ei esimerkiksi liian iso tai jotain muuta tyhmää. Olenhan täällä blogissakin jo julistanut moneen otteeseen, että Fusion on varsin käytännöllinen auto ja minä ainakin mielelläni jatkaisin Fusionin kanssa vaikka nykyinen auto vaihtoon menisikin. Siskokaan ei ole hirveästi irvistellyt asialle. Perheautoa emme tarvitse, mutta tuollainen pieni tila-auto on just sopiva.

Tässä lista syistä, miksi pidän Fusionista:

  • se on korkea, joten näkyvyys on hyvä ja huonojalkaisempikin pääsee sieltä helposti ylös. Sillä on kyyditty liki satavuotiasta mummua ja äitiäkin, jonka jalat eivät enää olen ihan samassa kunnossa kuin nuorena tyttönä. Korkeuden eittämätön miinus on kuitenkin se, että auto kiemurtaa helposti jos tuulee. Mitä suurempi ajonopeus, sen pelottavampaa se on. Mutta se pitää kyllä kuskin hereillä... Ja kun asian tietää, siihen osaa suhtautua.
  • lyhyt nokka ja perä tekevät siitä helpon pyöritellä vähän ahtaammissakin tiloissa, joten aloittelevalle kuskille se on autona sieltä tuskattomimmasta päästä.
  • 1.6 litran kone on ihan tarpeeksi tehokas normiajoon. Kiihtyvyyttäkin löytyy, kun vaihtaa pienempää vaihdetta ja runttaa vähän kaasua. Vaikka kyllä tuossa viikonloppuna huomasi, että kun on auto täynnä ihmisiä, voi moottorin kuulla sanovan "ynnnggh", jos yrittää samaan tapaan kiihdyttää kolmosella ylämäkeen pienestä vauhdista kuin silloin kun yksikseen ajelee. Mutta sama se kaikissa autoissa on.
  • muutenkin Fusion on tuskaton ajettava, silloin heti kortin saaneena jännitin sitä kytkintä, mutta ainakin meidän yksilössä se on helppo kuin mikä.
  • kuormaa Fusioniin mahtuu vallan kiitettävästi, kun kaataa takapenkit. Tasainen perä on helppo silloin jos tarvitsee lastata ja purkaa jotain painavaa, ei ole minkäänlaista "kynnystä" peräluukussa.
  • melkein unohtui: Fusion on myös edullinen auto ostaa eikä järjettömän kallis pitää.

  • Ei kommentteja: